Aktuellt om konst i Blekinge

Hur gick det sen?
En konstnärlig gestaltning av Charlotte Walentin

Charlotte Walentin arbetar just nu på sitt konstverk för Specialisttandvården på Blekingesjukhuset i Karlshamn.

Under ett ateljébesök på Ateljéföreningen Addo i Malmö visade hon materialprover och färgprover på den konstnärliga gestaltningen med arbetstiteln: Hur gick det sen? (efter Tove Jansson) som ska placeras i väntrummet på Specialisttandvården på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Verket installeras tidigt i höst och blir sedan en del av Region Blekinges konstsamling.

För detta ombyggnadsprojekt har Walentin utvecklat den konstnärliga gestaltningen Hur gick det sen? med referens till bilderboksklassikern av Tove Jansson med samma namn. I boken finns utskurna hål där man kan se delar av nästa sida, en nyfiken upptäcktsresa där det dolda uppdagar sig sida för sida.

Charlotte Walentin arbetar i gränslandet mellan måleri och textil, där färg, struktur, materialitet och rytm står i centrum. I hennes vävda målningar används bl.a. uppfransade fragment av tidigare målningar som invävda trådar och nya penseldrag. Genom lager av målade ull- och lintrådar skapar hon verk som rör sig mellan det taktila och det visuella, där rörelse, ljus och färg samverkar i ett levande uttryck. Trådar gömmer sig bakom andra trådar och man skymtar något annat. Charlotte Walentin inspireras av bl.a. textilkonstnären Sheila Hicks som var en pionjär inom fiberkonst och färgteoretikern Josef Albers i sitt arbete, särskilt i undersökandet av färgers relationer och ytans struktur.

Verket består av en väv, som kan liknas vid ett måleri, där blå toner, ljusa trådar och vertikala flöden associerar till vattenfall och rörelse. De ljusare trådarna tycks fortsätta genom ramarna och skapa en slags visuell strömning. Gestaltningen skapar ett lugn, närmar sig en mjuk och taktil erfarenhet och materialitet i vårdmiljön. Genom naturmaterial, färger i varsamma toningar och en varsam abstraktion skapas en poetisk och öppen berättelse som betraktaren själv kan fortsätta i tanken.